Phishing je druh počítačovej kriminality, pri ktorej je užívateľ kontaktovaný prostredníctvom e-mailu, telefónu alebo textovej správy. Správa je od niekoho, kto predstiera, že predstavuje legitímnu inštitúciu, s cieľom vylákať od jednotlivcov citlivé údaje ako sú informácie o osobnej identifikácii, údaje o bankových a kreditných kartách a heslá.
Časté výstražné charakteristiky phishingu
- Neznámy alebo netypický odosielateľ – ak nepoznáte odosielateľa, resp. Ak je vám na mene alebo adrese čokoľvek podozrivé, správu vymažte.
- Až nereálne lukratívne ponuky – lukratívne ponuky alebo nadpisy priťahujúce pozornosť. Ak je správa až príliš dobrá na to, aby bola pravdivá, neklikajte na ňu.
- Urgencia – správy vyžadujú okamžitú akciu, tlačia na limitovaný čas na získanie výhody alebo informácií. Častým príkladom je hrozba zrušenia účtu, ak okamžite nezadáte osobné údaje.
- Prílohy – nikdy neotvárajte prílohy v mailoch od neznámych odosielateľov alebo s neočakávaným obsahom. Môžete si do svojho počítača zaniesť ransomware alebo vírusy.
- Hyperlinky – pred kliknutím na link vždy chodťe myšou na daný link, aby ste videli, kam naozaj smeruje. Ak je url úplne neznáma a nestotožňuje sa s údajným odosielateľom alebo textom mailu, alebo ak ide o mierne zmenený známy názov, určite na link neklikajte.
- používajte spam filtre
- zmeňte si nastavenia prehliadača tak, aby zabránili otváraniu podozrivých stránok
- pri verifikácii alebo zadávaní údajov si vždy preverte, že neide len o snahu získať vaše údaje, v prípade podozrenia kontaktujte danú inštitúciu osobne
- pred kliknutím na link, choďte myšou na link a presvedčte sa, či má stránka SSL certifikát. V prípade, že url obsahuje “https”, stránka tento certifikát má.
- sledujte varovania vašej banky alebo finančnej inštitúcie, ktoré monitorujú pokusy o phishing a informujú o tom svojich klientov.